2011. január 7., péntek
Hangtár menüvel bővül a honlap
2011. január 4., kedd
Kass János és Amerigo Tot

Bánki Veronikától kaptam ezt a felvételt a következő képaláírással:
"A kép 1980 tavaszán készült (fotó: Szelényi Károly), az én lakásomban. Balról jobbra: Kass János, én, egy újságíró hölgy, aki már rég meghalt (a Nemzetnél dolgozott, a Kútvölgyiben ismerte meg Imrét), Imre és Szelényi Kati, Károly első felesége."
2011. január 3., hétfő
T. Karácsony Emmy római emlékei Tóth Imréről

Sümegi György bukkant T. Karácsony Emmy Virághegy című könyvében a művésznő azon írására, melyben a fiatal Tóth Imrére emlékezik. A teljes szöveg elolvasható a honlapon, az alábbi linkre kattintva:
http://magyar.amerigotot.hu/karacsonyemmy
2010. november 28., vasárnap
Tot kerámiák Rómában - Galleria IUNO

Amerigo Tot Vietriben készült munkáiból nyílt kiállítás a Rómában, a Galleria IUNO-ban (Via Ridolfino Venturi 35/37 00162 Roma). A bemutatott csempeképek 1952-ben készültek a jellegzetes "visszakapart" technikával. A kiállítás felrakásakor készült izgalmas képek a csempék hátlapjait is megmutatják.
A tárlat 2011. január 11-ig látogatható. További információ a galéria honlapján olvasható:
www.iuono.it/galleria
Köszönet a Koller Galériának a fényképekért!

2010. október 20., szerda
Újabb Tot-Galéria
2010. szeptemberében Pécs és Fehérvárcsurgó után immáron Budapesten is állandó kiállításon láthatók Amerigo Tot szobrai, személyes tárgyai. A budai várnegyedben működő Koller Galéria, Tot egykori háza ad otthont az életmű legmarkánsabb szobrainak, domborműveinek. Az alkotások mellett a mester szerszámaival és a róla készült archív fotókkal is találkozhatunk, ha felsétálunk a Várba, a Táncsics Mihály utca 5-be.



2010. szeptember 12., vasárnap
Gipszek --- Bronzba




2010. április 12., hétfő
Újabb ismeretlen mű - Vietriből

Amerigo Tot 1948-52-ig Vietri sul Mare-ban, a V. Pinto kerámia-manufaktúra igazgatója volt. Az agyagedényeiről híres városban a mai napig megőrizték a kézi formázás és mázazás technikáját. Mi több az üzemek is szerrel-közzel úgy néznek ki, mint új korukban.

A Pinto manufaktúra falán látható Tot murális műve, ami valószínűleg a fenti időszakra tehető. (Ez idő tájt több hasonló technikájú műve készült, főleg dél-Olaszországban.)

2010. február 11., csütörtök
Eddig nem közölt érmek, plakettek
2010. február 10., szerda
Tot és a legendás Alfa Romeo
2009. december 31., csütörtök
Újévi visszatekintő és jövőbenéző
2009. december 7., hétfő
A római FAO-pannók
Az olasz kormány megbízásából Amerigo Tot az 1950-es években öt pannót készített az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) részére. A munkákat a szervezet székházának öt ajtaján helyezték el. Az olasz kormány meghívására a FAO 1951-ben Washingtonból Rómába tette át székhelyét a Circo Massimo és a Terme di Caracalla közötti területen épült Gyarmatügyi Miniszteriumba, amely a vilagháborút követően érthető okokból elvesztette eredeti funkcióját. Az épületben nem volt olyan konferncia terem és nagy tanácskozó termek, amelyek megléte a FAO műkodéséhez elengedhetetlenek, így került megépítésre az úgynevezett "A" épület, amely első emeletén két nagy tanácskozó terem, a Green és Red Room (az elnevezések a tanácskozó termekben levő szekek és fotelek bőrkárpitjainak színére utalnak), a második és harmadik emeleten pedig a konferencia terem került kialakitásra. Ezt a berhuházást teljes egészében az olasz kormány fizette és menedzselte.
(A fent lejegyzetteket a pannók megmentője, jelenlegi tulajdonosa jóvoltából közlöm.)
Az ötvenes években Tot számos hasonló felfogású művet készített. A hagyaték vázlatai, monotípiái, pasztellképei és nem utolsó sorban akkor készült murális alkotásai is ezt a formarendet követik. Joggal lehet tehát önálló periódusként kezelni ezeket az alkotásokat.
2009. december 4., péntek
Könyvbemutató

2009. december 8-án, kedden 19 órakor
az iF Kávézóban (IX., Bp. Ráday u. 19.)
kerül nyilvános bemutatásra Amerigo Tot életmű-albuma.
A könyvet Antall István a Magyar Rádió irodalmi szerkesztője méltatja.
Az album műhelytitkairól, a könyv elkészüléséről, az adatgyűjtésről
és sok érdekességről Nemes Péter a könyv szerkesztője beszél.
A bemutató után ételkóstoló Amerigo Tot kedvenceiből.
Majd filmvetítés: Michael Hodges: Máltát látni és meghalni (The Pulp) Amerigo Tot szereplésével.
Az iF Kávézóban a rendezvény ideje alatt megtekinthetők Amerigo Tot Pietro Aretino reneszánsz költő szonettjeihez készült vázlatai, illusztrációi.
Sok szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt!
2009. november 28., szombat
Tot a piacon

Nem kell messzire utazni, hogy Tot kézjegyével ellátott művel találkozzon az ember. Az Ecseri piacon a szinte tömegterméknek számító Három leszboszi nő szita-technikával készült változatába botlottam. Amerigo Tot egyedi grafikáit sorszámmal látta el és csak a legritkább esetben folyamodott a szitához. Leggyakrabban kőnyomatok és monotípiák kerültek ki keze alól. A fenti grafikán csupán a szignója látható. Gyanítom, hogy szeriális műről van szó, még az is elképzelhető hogy műkereskedelmi fogás.

A Budapesti Tavaszi fesztiválra készített plaketten Tot saját kezét örökítette meg, melyen a híres, Picasso által megörökölt hüvelykujj is megjelenik. Tot elképzelése szerint minden évben eggyel több barkaág került volna a kézbe, szimbólikusan utalva a Tavaszi Fesztivál-sorozat évfolyamára. A plakett alapján vert érem is készült. Ezt a példányt a Petőfi Csarnok piacán találtam, magassága 2,5cm.
2009. november 17., kedd
Az 1969-es debreceni kiállítás fotóarchívuma
Az épp abban az évben alakult a Fotótár Dokumentációs Stúdió néven rögzítette az eseményt. A 40 éve készült felvételekből most virtuális galéria készült, amely az alábbi linken érhető el:
http://www.dbvk.hu/egyebek/amerigotot/
Néhány kép ízelítőül:




2009. november 3., kedd
Pletyka a légyről
2009. október 27., kedd
Őfelsége új "ruhája"

A Biennálén a szobor az Olasz Pavilon előtt volt felállítva:

A művet 1969-ben Tot magyarországi kiállítás-turnéján itthon is megcsodálhatta a nagyérdemű. Először 1970-ben - mint az Apátsági Múzeum tulajdona -, a tihanyi templom mellett lett felállítva, majd az egyház tiltakozásának eredményeként a Veszprém Megyei Múzeumok Igazgatósága a Veszprémi Egyetem "A" épülete mellett talált a szobornak méltó helyet.
Az azóta eltelt idő alatt a mű talapzata erősen megrongálódott:



A talapzatot idén ősszel felújították. Dicséretes dolog a korrózió elleni védelem, de úgy érzem, valamitől megfosztották a szobrot. Kevesebb lett tőle.
A túlzottan sterilre sikerült plintosz patinavesztetten áll. A felújítással eltűnt az alépítmény beton-jellege, amit Tot nem véletlenül készített egykor a kor újra felfedezett anyagából.


1969-ben, a Műcsarnokban már az 1962 óta eltelt 7 év patinájával egyetemben mutatta be Tot a közönségnek a szobrot. Kérdéses, hogy a nemrég elkészült műanyaggal bevont betonra hasonló cirádákat rajzol-e majd az idő:
